Die vraag werd je meestal gesteld in je jonge jaren.
Maar vandaag de dag is deze vraag actueler dan ooit voor de gehele volwassen bevolking van ons landje.
Wil je een pensionada worden met wat geld om te besteden? Of iemand die na een leven hard werken nog maar eens de laatste jaren moeten vullen met het aan elkaar knopen van de beruchte eindjes..
Dat is iets om hier en nu goed over na te denken.
Ik vind persoonlijk het antwoord niet zo moeilijk. Dus is het tijd voor actie. Wil je straks resultaten hebben geboekt dan is er vandaag en morgen werk aan de winkel.
De bewustwording dat je écht flink en consquent aan het sparen moet voor een fatsoenlijke oudere dag voorziening is geen overbodige luxe.
We worden steeds ouder en blijven langer fit. Dat is prachtig, maar hoe leuk is dat als je op een houtje moet bijten?
Je financieel en mentaal onafhankelijk maken voor de verre of misschien niet eens zo verre toekomst meer, behoedt je straks voor grote zorgen.
Blijf dus gemotiveerd en blijf consuminderen.
Ik weet wel dat er veel bewust geconsumindert wordt met het oog op het welzijn van milieu en zero waste, maar het een sluit het ander niet uit.
Dus; wat wil je later worden?
Heel lang heette dit blog CasaDiMama. Wel 24 jaar inmiddels. Maar ik voel een verlangen om over meer dan zuinig en eenvoudig leven te schrijven. Deze onderwerpen zullen zeker ook regelmatig terugkomen. Maar ook hoe je een gezond en gelukkig leven kan leiden in de turbulente tijden waarin we ons toch echt wel bevinden. Bluzone's en hun bewoners daarvan zijn mijn inspiratie. Al heel lang een leefstijl die ik graag volg. Dus ... tijd om daar wat meer van rond te strooien.
donderdag 30 juni 2011
Wat wil je later worden?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geld maakt niet gelukkig, ik zag trouwens gisteren een programma op t.v over het eigen budget wat ze nu af willen schaffen omdat sommige mensen onterecht daar gebruik van maken. En dat ging over grote bedragen. Ik geef ze groot gelijk. Het geld wordt op die manier niet aan de goede personen besteed.
BeantwoordenVerwijderenTegen de tijd dat ik met pensioen ga, moeten we waarschijnlijk met zn alle doorwerken tot ons 75ste.
BeantwoordenVerwijderenHet sparen gaat nu nog niet zo snel, maar gelukkig heb ik nog minstens 40 jaar te gaan om mijn potje te vullen.
Ik had me dit nooit gerealiseerd . En ben blij met onze buffer. Lange wachttijd voor een specialist? Om de kosten hoeven het het niet te laten om naar Belgie te rijden. Groeten Izerina
BeantwoordenVerwijderenKlopt niet helemaal: uit onderzoek blijkt dat we wel ouder worden, maar niet langer fit blijven - we hebben gewoonweg meer jaren in slechte gezondheid voor de boeg. Des te meer reden om wat geld achter de hand te hebben om zelf die scootmobiel aan te schaffen, en meer thuishulp in te schakelen.
BeantwoordenVerwijderenEn toch vind ik het maar triestig dat je met het pensioengeld nog amper toekomt voor de basisbehoeften - wij komen nu al amper rond - en met die paar centen die ik kan sparen, komen we er écht niet hoor ...
BeantwoordenVerwijderenIk wil later gelukkig zijn. En nu trouwens ook.
BeantwoordenVerwijderen