maandag 21 januari 2013

Goedkoop duur zijn...

ik ben altijd nogal van de koopjes.
Ik navelstaar op de onderste schappen van de supermarkt en ik loop op de aanbiedingen.
Niks mis mee. Vooral die aanbiedingen. Dat laat ik mooi zo.
Maar ik merk dat ik van al die 'goedkope' spullen een rare trek erbij ontwikkel.
Ik koop er meer van. Ik gebruik er thuis heel makkelijk een ruime hoeveelheid van en heb dan weer over... Het gevoel alsof het niet op kan, omdat het om zulke lage prijzen gaat. De tomatensaus, de pasta, het broodbeleg ect ect.
Zo mijzelf eens te hebben bespiegeld heb ik mijzelf dus de afgelopen 2 weken in een andere modus geduwd.
Gek hoor. Iets doen wat je normaal niet doet.
Ik ging de winkel in voor louter een paar boodschappen waar ik dan ook een uitstekende kwaliteit van in mijn wagentje neer vlijde.
Ik pakte uiteraard niet maar raak, want ja! Hallo~! Dit is niet goedkoop hè.. en ik ben dit niet gewend! Ik schuw tenslotte al jaren alles wat maar boven de middelste regionen van het schappenstelsel zweeft.
Mijn allereerste voordeel was dat ik mijn rug niet hoefde af te beulen, omdat ik met een idioot redelijk tasje uit de voeten kon. Veel was het niet.
Eenmaal thuis voelde het aangeschafte voedsel en de nonfood produkten als tandpasta of gel ook als pure luxe artikelen en dus..rustig aan met het verbruik.
Mijn gebruik van deze kostbaarheden veranderde natuurlijk op slag. Hey niet zo veel!! Weet je wel wat dit kost?! De volgende ervaring> Je hebt helemaal niet veel nodig. Klein beetje maar en klaar!
Koken? Afgemeten en met zorg bereid en geserveerd. Genieten maar.
Bordje leeg? Klaar! Cuisine gevoel en prima voldaan in het maagje.
Stom hè? Ik kreeg een kick van dat gevoel van die pure luxe en tja... zo'n madammetje? dat ben ik wel bloos bloos.
Mijn kassabonnen zijn een stuk korter en het bedrag dat ik aan boodschappen heb uitgegeven is verbazingwekkend lager. ?!!
Terwijl ik kwalitatief beter inkoop en er een ander gevoel ervaar over de spullen die ik heb aangekocht.
Nou zou je zeggen; koop weer uit het onderste schap maar dan met dezelfde methodiek als wat je de afgelopen 2 weken hebt gedaan...
Maar daar zit nou mijn kortsluiting. Dat werkt niet. Bij mij niet tenminste.
De menselijke geest is een raar ding en die van mij helemaal geloof ik....
 

26 opmerkingen:

  1. Consuminder, reken alles naar guldens, dan vindt je al gauw alles te duur, neem wekelijks een buget, en verlaag dit regelmatig, spaar het overschot
    Al gauw gaa je merken dat dit het zelfde luxe gevoel geeft, en je houd wat óver voor wat anders
    Gr ecoloog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. uitstekende adviezen, maar dat is niet de issue van mijn blogje van vandaag.
      Maar desalniettemin dank voor je reactie.
      Groetjes Tess

      Verwijderen
  2. Dit moet ik eventjes laten bezinken... wonderbaarlijk zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier precies hetzelfde: we gingen van maandelijkse een overvolle kar bij de Aldi (veel 'ongezonde' dingen), naar 90% biologisch nu. Bovendien ben ik etiketten gaan spellen (dan laat je heel wat dingen voor wat ze zijn) en gestopt met elke avond snaaien (is een gewoonte die af te leren is, ik weet niet meer beter nu). Mijn budget is bijna 200 euro minder en ik ben als klapper op de vuurpijl stabiel in gewicht (ik had de neiging tot jo-jo-jen). Ik hoef niet meer te lijnen en eet normaal. In de zomervakantie met apfelstrudel als lunch, witbiertjes in de avond en elke avond weer snaaien, kwam ik 4 kilo aan in 2 weken. Ik ben ze weer kwijt, hoor! Maar was wel confronterend! Maar ik was minstens zo verbaasd het na een paar maanden weer kwijt te zijn: niks sporten of lijnen. Biologisch en zo min mogelijk (slechte/verdachte) e-nummers. Tadaaa!
    Sowieso dalen onze uitgaven over de gehele linie de laatste 2 jaar en toch koop ik alleen nog kwalteit(s-eten) áls ik iets koop. Of tweedehands (kleren). Ik heb totaal niet het gevoel dat ik iets tekort kom, in geen enkel opzicht. Ik voel me juist enorm rijk nu! Ik KIES ervoor geen plofkip te bereiden oid en kijk: het gaat ons voor de wind:)

    No sweat, dus:)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Herkenbaar in die zin dat wij met veel bio (groenten,melk,vlees en het meeste fruit). Toch uitkomen met een zeer bescheiden weekbudget. Misschien voldoen betere producten meer? Ik weet niet hoe dat werkt. Fijn DAT het zo werkt bij jou ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Blijkbaar werkt de menselijke psyche zo dat we zuiniger omgaan met dure producten dan met goedkopere. Aan de ene kant logisch, want duurdere producten kosten meer geld, aan de andere kant niet logisch, want de prijs zegt niet alles over kwaliteit en al helemaal niet over de hoeveelheid die je dan nuttigt... Neem nou bijvoorbeeld chips van Euroshopper en Coky. Merkloos en merk. Komen volgens mij uit dezelfde fabriek in Moeskroen, Belgie...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, hier moet ik ook eens over nadenken ;)
    Straf verhaal eigenlijk ;)
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij het lezen van je titel dacht ik het anders.. Ik heb afgelopen tijd drie paar schoenen/laarzen gekcoht. Dúre laarzen! Maar dan wel tegen 50% korting. Dat is volgens mij ook goedkoop duur. :).

    Oh, kan ik zelf wel weer eens over schrijven ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En je schrijft niet eens over het mogelijke smaakverschil. Ik kan hapje voor hapje genieten van een bord biologische rauwkost. mmm!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wonderlijk is dat soms hè?! Zo heb ik de neiging om dingen te kopen die ik normaliter niet koop alleen maar omdat ze in de aanbieding zijn. En dan denk ik ook nog dat ik goedkoper uit ben, terwijl ik het anders helemaal niet had gekocht… Dom, dom, dom.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. JA de biologische mandarijnen kosten een fortuin maar zijn echt niet te versmaden

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat knap dat je jezelf kan laten veranderen! Dat is voor bijna iedereen het allermoeilijkste. Niet alleen het "omdenken" (anders gaan denken), maar ook anders doen.
    Met allerlei lastige gedachten en gevoelens in je hoofd, toch doorzetten. En dan openstaan voor de andere nieuwe ervaringen.
    Een soort van avontuurlijk leven aan de eettafel.

    Ben heel benieuwd welke zaken je vasthoudt, en welke terugkeren naar je oude vertrouwde gewoonten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Grappig verhaal! Aangezien je zó, met duurdere producten, goedkoper uit bent, zou ik het misschien nog maar een tijdje zo laten. Rustig aan experimenteren hoe het voor jou het beste werkt. Je hebt alle tijd, toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier precies hetzelfde. Op deze manier ben ik uiteindelijk veel goedkoper (en tevredener) uit. Maar je hebt wel gelijk; je moet ervoor in een andere modus gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nou zeg! Hier hadden mijn man en ik het laatst over, haha! Van goedkope producten zijn wij overgestapt naar goede, degelijke producten van de locale poulier en bakker (met eigenlijk heel goede aanbiedingen) Voedzamer, beter van kwaliteit en gevoelsmatig ook prettiger..maar vanzelf ga je daar ook met meer respect en zorgvuldigheid mee om!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Consuminderen blijft een mooi woord. Wat fijn voor jou om te lezen dat je kassa bonnen een stuk lager uitvallen. Ik vind het heel goed dat je die knop hebt omgezet!

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hier dezelfde ervaring!!!! beter eten voldoet beter; 't smaakt veel beter en met smaak en daardoor met kleinere hapjes eten, vult stukken beter. nog een prettige bijkomstigheid: smaakvolle groenten behoeven geen toevoegingen van kruidjes of sausjes o.i.d. eet bijv. maar eens biologische sla of tomaten........daar wìl je niet eens iets overheen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Precies, alleen kopen wat je nodig hebt en wat je ècht wilt. Dat voelt heel tevreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Vinden jullie het ook zo lastig om maar voor 1 persoon koffie te zetten? Ik zette altijd teveel en gooide dan later de halve kan door de gootsteen. Zelfs met dure biologische, fairtrade-koffie deed ik dat nog. Maar sinds ik zelf de bonen maal met zo'n ouderwetsche koffiemolen (zo'n onding, wat je tussen je knieeën moet klemmen), ben ik er heel zuinig mee! Ik maal exact wat ik nodig heb en schenk er heel afgepast kokend water op. Precies genoeg voor 1 of 2 kopjes. En er wordt geen koffie meer door de gootsteen gespoeld. Conclusie: fysiek afzien wil ook nog wel eens helpen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Klopt, als je ergens veel voor betaald hebt, of er zelf veel werk in hebt gestoken, ben je er zuiniger mee. Dat is ook mijn ervaring

    BeantwoordenVerwijderen
  20. It's very simple to find out any matter on web as compared to textbooks, as I found this post at this web site.

    Also visit my web-site: Miami diet centers

    BeantwoordenVerwijderen
  21. It's really a great and useful piece of info. I am satisfied that you just shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.

    my website ... dnest CDL

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat grappig, dat heb ik nu altijd in winkels als de kringloop en de Action! Dan denk ik: het is toch goedkoop, dus ik kan alles meenemen wat ik leuk vind! Dat is inderdaad veel te verleidelijk, maar niet erg slim!

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten

Totaal aantal pageviews