zondag 26 februari 2012

Voor alles wat gratis is...

Om zo zuinig mogelijk te leven moet je een soort van voelspriet gaan ontwikkelen.
Een spriet voor alles wat gratis is.
Nu ga ik niet het pad der spirualiteit op, hoe mooi dat ook is, maar ik blijf bij de klinklare euro's waar menigeen in deze strakke tijden graag wat meer van zou overhouden.
Als je eenmaal hebt besloten dat het roer om moet, is dat bijna net zo spannend als verhuizen naar een ander leven. Je verhuist namelijk naar een andere invalshoek.
Je merkt waarschijnlijk al langer dat je niet uitkomt met je geld. Dat het geruisloos verdwijnt in een onzichtbaar afvoerputje dat jij nog niet hebt ontdekt. Dat je toch heus geen gekke, exorbitante uitgaven doet en dat het dáár dus niet aan kan liggen.
Maar aan het eind van de maand steeds rood staan is geen pretje.

Hier geldt een wet die zo oud is als Rome zelf; het zijn de kleine dingen die het doen.
Dat is ook meestal de grootste barricade die je over moet.
Ik merk dat als het geld weer eens ter sprake komt in een openhartig gesprek daar lacherig over wordt gedaan. Dan kom je goedbedoeld met je tips en dan wordt je meewarig aangekeken, of gezegd: nou als je het op zo'n manier moet doen dan ben je over 100 jaar nog bezig.
Niks is minder waar.
Iedereen weet dat je voor nog geen 5 euro een giga pan macaroni kan koken maar dan stopt het wel zo'n beetje.
Dus als je hier zit te lezen, omdat je graag je portemonnee wat minder snel wilt laten leeglopen dan komen hier wat methodes voor het laten aangroeien van je voelspriet.
En ik zeg: een paar, want er zijn er nog véél meer!
Hergebruik papier. Ik knip enveloppen open en maak er vervolgens memo's en boodschappenlijstjes van.
Het boodschappenbriefje is namelijk de sleutel tot het heiligdom van de onbedoelde impulsaankopen waar iedere supermarkt mee volgedrukt is.
Het knippen spaart niet veel uit in geld, maar werkt erg goed om jezelf op de bespaarmodus te zetten, en van die modus ga je nog heel veel plezier krijgen.
Word je bewust van alles wat gratis is.
Ochtendlicht bijvoorbeeld. Trek je gordijnen open en vertik het om lampen aan te doen waar het kan.
In plaats van op een sportschool gaan (die zijn pas duur!) maak je van je dagelijks leven één grote sportieve activiteit. Of het nu traplopen is of stofzuigen, doe het intens en in een flink tempo.
Pak vaker de fiets of wandel stevig door.
Doe sit-ups tijdens het kijken naar goeie tijden, slechte tijden en loop gedurende de reclame 4 x de trap op en af. Ja die voel je wel. De rest kan je wel invullen. Mogelijkheden genoeg en dan hoef je je ook niet langer schuldig te voelen dat je wéér te moe was om 's avonds nog de deur uit te gaan naar die sportschool toe, terwijl dat abonnement maar loopt en loopt..
Iedereen krijgt cadeautjes waar je niks mee kan, wil of die je niet mooi vindt. Zet je over je schuldgevoel heen, trek zo af en toe een lekkere lap inpakpapier bij albert heijn (die is leuk) of de c1000 (die is ook leuk) af en her-geef de cadeautjes bij verjaardagen van anderen en bespaar je het zoeken en het uitgeven van tientallen euro's op jaarbasis.
Kook op maat. Iedereen is vol van de plastic bakjes met kliekjes uit de vriezer, maar die zijn vaak niet echt lekker meer. Er zit geen bal meer aan voedingsstoffen in(eerst gekookt en dan nog eens diepgevroren!) en het is al met al een hoop gedoe.
Ik ga alleen nog overstag voor een grote bak pastasaus als backup bij onverwacht bezoek.
Kook liever eens zo weinig dat je bijna bang bent dat het te weinig is. Het zal toch genoeg blijken te zijn.
Zet gewone potten koffie en thee. Koffiepads zijn 8 x duurder in gebruik en senseo is nog ongezonder voor je dan koffie al is. Al die idioterie over smaakje thee dit en smaakje thee dat heeft maar één grote lachende derde: precies de fabrikant.
Zet ouderwets een flinke pot thee op een theelichtje en laat je niet langer gek maken door 1 zakje voor 1 bakje.
Neem je kassabonnetjes mee. Bekijk ze thuis. Ook als je geen kasboek bijhoudt en ook als je geen achterdocht hebt dat je teveel hebt betaald. Het maakt je ongemerkt bewust van wat iets kost en waar je het aan uitgeeft. Daar hoef je geen actief denkwerk voor te verrichten, verbazingwekkend genoeg doen je grijze cellen dit uit zichzelf voor jou.
En hier nog eentje (anders wordt dit logje echt te lang) ga eens schatzoeken. Pennen die je te pas en te onpas mag meenemen als reclamemateriaal, leuke blogs die je gratis leest op je pc inplaats van een abonnement op een tijdschrift, een paar mooie takken uit het naburig parkje op een vaas, en last but nog least ga schatzoeken in de bibliotheek en duik in de motiverende boeken over besparen.
Wordt vervolgd.

22 opmerkingen:

  1. Sorry, maar als ik een maaltijd heb gekookt en ik vries dat in om later weer op te eten, dan vind ik het nog steeds prima te eten hoor. En dat verlies van voedingsstoffen zal ook wel meevallen.Ik wil niet zeggen dat je altijd pannen vol teveel moet koken, maar wat is er mis met maaltijden invriezen? Eet jij dan nooit kliekjes? Ik vries liever eten in dan dat ik het weg moet gooien. Op de een of andere manier klinkt het mij nogal verwend in de oren als je geen maaltijd uit de vriezer wil eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb nergens geschreven dat je eten weg moet gooien. Ik vind het niet prettig als je mij die woorden in de mond legt. Ik leg de nadruk op het belang van verse voeding en niet dat ik te verwend ben om voedsel uit de vriezer te eten.
      En ik heb idd bijna nooit kliekjes, of moet ik daar om jokken omdat ik anders niet geloofd wordt?
      Ga ik niet doen dus.

      Verwijderen
    2. Ik sluit me aan bij jou: heb recent leren minder koken - gepaste porties. Kleinere hoeveelheid koken betekend voor mij geen klikjes,meer ruimte in de vriezer,vers voedsel, sneller koken en minder afwas, minder afwasmiddel.Ik vries nu actieprijs groente in - koop lekker veel en dan in kleinere portie invriezen. Ooit kookte ik zonder mate, voor een weeshuis soms en we aten 2 dagen hetzelfde of vanuit de ingevroren klikjes. Nieks verwend: juist veel zuiniger en bewuster eten! Invriezen is wel gemakkelijk - als je geen tijd kan maken elke dag 15-20 minuten koken, kan het een oplossing zijn. Groetjes,Kidokacio

      Verwijderen
  2. Mijn eten uit de vriezer smaakt eigenlijk ook nog prima. Ik kook overigens niet speciaal voor de vriezer, maar als ik over heb en het is genoeg om nog een keer van te eten, dan stop ik het er zo in. Verder leuke tips! Ik gebruik trouwens altijd gewoon hele enveloppen, achterkanten van bonnetjes e.d. als kladbriefjes. Mijn oud-papier-doos is mijn notitieblok. Uitknippen hoeft (wat mij betreft) niet eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de zomer maak ik veldboeketten van alles,wat ik tijdens een wandeling tegenkom. groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pasta en rijst probeer ik wel zo veel mogelijk op maat te koken, maar als ik een kilo bieten heb, kook ik wel voor de diepvries. Scheelt namelijk weer in gas ;-)
    Maar ja, de diepvries en de magnetron gebruiken natuurlijk ook wel weer stroom, dus hoeveel ik bespaar dan? Nou ja, laten we het dan maar op gemak houden. Het scheelt zeker wel tijd.
    Verder ben ik benieuwd naar wat voor leuke tips je nog meer hebt bij het "Wordt vervolgd".

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk stukje en je hebt helemaal gelijk met dat vele kleintjes 1 grote maken. Twee kanten op trouwens.

    Veel kleine uitgaven maken grote uitgaven én kleine beetjes sparen maken een grote berg spaargeld.

    Leuk om te lezen hoe jij de combinatie maakt tussen (be)sparen en het niet doen van uitgaven.

    Mbt het invriezen van restjes: ik ben meer in gaan vriezen sinds ik meer bewust consuminder: pepertjes, broodkruim, slagroom, witte wijn enz.

    Verder vind ik veel dingen niet lekker als ze ingevroren zijn. Soep en rauw vlees / vis wel, stoofpotjes zijn ook nog lekker, maar met ingevroren pasta of aardappels vind ik echt smerig.

    Mbt die voedingsstoffen: een aantal dingen vries ik in omdat het volgens mij altijd nog beter is om een diepvriessoepje te eten dan een diepvriespizza van de supermarkt. Dan maar wat minder voedingsstoffen.

    Ben benieuwd naar het vervolg!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heerlijk bezig toch!!!
    Je merkt dat hoe langer je bezig bent je steeds "Meer met minder" gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig blogje weer met een hoop nieuwe tips. Van jou kan ik leren. Geen 1 zak kopjes thee meer. vanaf nu een grote pot, en ik ga morgen gelijk met mijn snoei schaar op pad.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb jij gelijk dan!

    Ik vind het ook nooit lekker, eten uit de diepvries. Ik weet het niet, het zal aan mij liggen maar ik proef er iets aan en dat vind ik vies. Net als sla uit zakjes. En kant-en-klare soepjes. Brrrr.

    Ik kook tegenwoordig ook zo veel mogelijk op maat en heb ik een keer iets over, dan probeer ik het de dag erna te gebruiken. Maar invriezen dat doe ik alleen met vlees en ijsjes eigenlijk...

    Misschien niet het allergoedkoopste maar het werkt voor mij wel het beste.

    Enneh, doe eens niet verwend joh ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vries wel overgebleven dingetjes in, al zal ik eerlijk toegeven dat ik sommige dingen dan later alsnog weggooi..

    Aardappels die over zijn, gaan in de vriezer en die verwerk ik dan later weer in een ovenschotel, dan proef je die prutzooi een stuk minder. Ik vries wel vis, vlees, soepgroenten en brood in, geen problemen mee.

    Boodschappenbriefjes kalk ik ook op lege enveloppen die dan later weer bij het oud papier gaan. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. wel grappig hoor, schrijf ik een lap tekst van een halve meter en wat blijft er hangen?
    Die f...ing vriezer.
    LOL.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik moet niet zo lelijk doen. Dat er mensen zijn die gewoon soms echt niet lezen is gewoon zo. Doe ik zelf ook eens *zen*

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een strijkplank kopen bij de Kringloop scheelde mij afgelopen weekend giga-veel Euro's. Bij de Kringloop was ik € 5,50 kwijt voor een degelijke plank, z.g.a.n. met uitklaprekje en stekkeraansluiting...

    Een nieuw exemplaar... de goedkoopste vergelijkbare was € 59,95 (hij was wel smaller en korter) en duurste € 119,95 (van de laatste prijs rol ik werkelijk om van mijn stoel).

    Zo zie je maar, een andere keus maken zorgt dat de euro's nu nog in mijn portemonnee zitten!!

    O ja... en lijstjes maken en met een volle maag de supermarkt in :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind ook niet 'alles' lekker uit de diepvries. Rijst of saus inderdaad gaat bij ons ook in maar aardappelen bijvoorbeeld kook ik altijd op maat. Of maak ik een omeletje van de volgende dag als het overblijft.
    Iedereen op de eigen manier toch?
    Verder heel leuk om weer eens tips te lezen. Soms vergeet ik wat en zo word ik weer herinnerd!
    Groetjes,
    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ken iemand die stamppot rauwe andijvie een dag van te voren maakt en dat dan de volgende dag opbakt! Hoezo rauw? Ja en wat over is, gaat nog in de vriezer ook. Ik lees op blogs ook dat mensen dat invriezen. Oke als ik iets over heb, dan is het een klein hapje voor bij de lunch, dan eet ik dat ook wel bij de lunch. Maar het smaakt toch anders, ik moet er ook niet aan denken dat het eerst nog is ingevroren.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vries momenteel redelijk veel in. Voor het gemak. Wanneer ik een dag heb gewerkt sta ik 's avonds te tollen op mijn benen en is eten klaarmaken me teveel. Dan heb ik liever iets klaarstaan, ook rauwe andijvie. Ik snijd de andijvie redelijk grof daardoor blijft het lekker, anders heb je het inderdaad gekookt tege de tijd dat het uit de bliep bliep komt.
    Leuk dat jij winst uit andere zaken haalt. Ik heb eigenlijk altijd wel papier in huis, dus hergebruik ik niet snel mijn oud papier. Soms pak ik trouwens wel eens een krant als inpakpapier. Deze leuk ik dan wel weer op.
    Het meest bespaar ik denk ik op kleding. Koop ik bij een outlet en let op dat het me goed staat en lekker zit en niet al te modieus is. MOdieus maak ik t door een goedkoop sjaaltje in de juiste kleur erbij bv.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De sportschool heb ik een paar jaar geleden ook wegbezuinigd! Eigenlijk ontzettend zonder van het geld. Midas Dekker schrijft daar over, en oppert het briljante idee om al die energie die in sportscholen wordt gebruikt te gebruiken om nieuwe energie op te wekken. Bijvoorbeeld bij spinnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. van 3 maanden sportschool geld, heb ik mijn eigen sportruimte thuis, met gereviseerde luxe hometrainer, stepper en buikspierbank ;) geprinte velletjes en brieven die overbodig zijn geworden, worden aan de achterkant boodschappenbriefjes, sauzen en hachee maak ik in het groot en gaan de vriezer in (gasbesparing) en worden op tijd ontdooid in de koelkast en hoeven alleen opgewarmd. Rode kool, jams en appelcompôte maak ik zelf (en maar potjes sparen en bij iedereen meenemen en de appels voor de compôte; voederappeltjes die ik bij de fruitkweker koop voor 2,50 de 15 kilo......verschillende rassen met verschillende garingstijden zodat je lekker wat grovere stukjes erin houd).
    koffie en thee gewoon ouderwets lekker in grote potten op theelichtje of in thermoskan. lege toiletrolletjes zijn prima "kweekbakjes" voor groentenplantjes. overal in huis led-lampen aangeschaft, als alles aan zou zijn dan verbruiken we voor verlichting maar 60 watt.
    max. 5 min. douchen per keer. water in een bekertje bij het tandenpoetsen, geen halve wasmachines draaien, geen droger gebruiken en zo ken ik er nog veeeeeeeeeeeeeeeel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Nog een tip; kijk eens in het plaatselijke suffertje (zo'n huis aan huis krantje), of er in de buurt iets gratis te doen is.. Veel aanbod! Bijna ieder weekeind kun je wel ergens heen, soms is er een openhuis (zaterdag bijvoorbeeld bij een chocolademaker, kun je gratis bekijken en er zijn leuke dingen voor de kinderen te doen), een rommelmarkt, een sportwedstrijd, iets te doen in de bieb of het buurthuis..enz.
    Ik zit bijvoorbeeld gratis op gymnastiek en yoga in een buurthuis. Heerlijk en gezellig! Gewoon goed snuffelen en je vind van alles.
    Heb je hier geen tijd voor dan kun je ook gewoon lekker sporten door in het naburige dorp de boodschappen te gaan doen (of de markt bezoeken), zo éens per week. Ik doe dat ook en dan moet ik twee enorme viaducten over, dus dat scheelt weer sportschoolgeld. Je kunt ook gezellig gaan wandelen. Doen we vaak 's avonds, ik en één kind of manlief, kun je lekker alles bekijken haha! Overigens werkt het niet om met een oneven aantal mensen te wandelen, dan loopt er altijd één voor je voeten die ook mee wil kletsen! Wat ook gratis is; stekjes voor tuin of huis, gewoon vragen aan vrienden en kennissen. En babymeubeltjes, de meeste mensen hebben nog wel iets leuks op zolder staan als hun eigen kinderen groot zijn. Bij ons in de buurt wordt ook nog eens twee keer gratis sportles gegeven voor de basisschoolkinderen vanaf 6 jaar. In de winter één keer in de sporthal en één keer op het plein en nu weer twee keer op het plein. Ze doen heel leuke dingen en leren ook eens kinderen kennen die ze anders niet zo snel tegen zullen komen.Kortom; ogen en oren openhouden en je vriendene en familie laten weten wat je zoekt...

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten

Totaal aantal pageviews