dinsdag 17 april 2012

wat ik niet zie...wens ik mij nie

en zo is dat.
Ik heb vorig jaar een NEE/NEE sticker op mijn pitoreske brievenbus geplakt.
Wij gingen namelijk een drietal weken met vakantie. En dan let de overbuurman op onze casa. Dat neemt hij erg serieus en erg letterlijk.
(de lieve man zet zelfs mijn lege (!) containers aan de weg.dat was weer minder want de gemeente rekende gewoon 4.50 per keer.)
Om te voorkomen dat mijn overbuurman zich een liesbreuk zou gaan tillen aan het overvloedig aangeboden reclamevoer, dat onze Zutphense brievenbussen als een niet te stoppen papierdiaree teistert, is er zo'n foeilelijke NEE/NEE sticker midden op het boerengroen geplet.
Ziet er vintage uit. Boerengroen met oranje schreeuwletters.
Neme men daarbij een flinke scheut automatische overboekingen en de uitkomst van de som = weinig post.
Dat was wel effe opkijken bij thuiskomst.
Want dat naast de puist aan wasgoed er ook een klus pur sang op ons wachtte was een feit....de post.
Niet meer dus. De sticker is gebleven en nu zelfs geliefd,
Wie lacht niet die de mens beziet.
Maar er gebeurd met je innerlijk méér door zo'n foeilelijke sticker.
Er gaat namelijk ineens van alles aan je voorbij. Letterlijk hè.
En dan wordt er een nieuwe spreuk voor een good old wandtegel geboren:
"Wat ik niet zie..wens ik mij nie"
Geen aangeprate aanbiedingen meer. Ik koop geen voorraden voor vriezer en koelkast en ik maak op wat ik heb en ga dán naar de winkel en koop alleen wat ik nodig heb.
Klaar. En in het begin ook eng. Je moet er lef voor hebben zei ze trots.
Want we zijn van jongs af aan gehersenspoeld met woorden als voorraad, voorbereid zijn, ojee!! Op!!!= erg! ect ect ect.
Simplify your shopping-mode. Knop uit.
 Ik ben zo simpel als een kind in mijn aankopen en het lijkt wel alsof ik maar hooguit 3 dagen verzekerd ben van rondwandelen op deze aarbol als je mijn boodschappenkar ziet. En dat werkt prima.
Ik ben af van de 'wat áls'-druk en het werkt enorm bezuinigend voor je uitgavepatroon.
Ik heb mij voorgenomen dat mocht er ineens een schep visite voor de deur staan die uitgehongerd is, dat ik dan maar in mijn auto stap en naar patatboer of de chinees rij en daar MAALTIJD haal voor de hele bubs en daar niet moeilijk over doe.
Niet zeiken Tess, hálen!
Is welgeteld 2 keer gebeurd in een heel jaar....

15 opmerkingen:

  1. Echt relaxt, zo zonder al die folders en als je dan eens zo'n ding doorbladert, verbaas je je over al die meuk die er verkocht moet worden,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben juist ooit het omgekeerde gedaan. De sticker weggehaald. Het bleek,dat ik de reclame artikelen niet meekreeg zonder bonnetje. Toen konden we elke cent goed gebruiken.En hebzuchtig word ik niet meer. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geeft rust hè? Wij hebben er ook één en soms glipt er nog wel eens een G.ammafolder doorheen maar als ik die doorblader zie ik dat ze nog steeds hetzelfde verkopen als vorig jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die sticker, ja handig we hebben hem nu ook eindelijk, man was er nog niet van overtuigd maar hij mocht blijven na de vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou er wel een willen, maar ik vind het zo lelijk staan, dat ik die berg steeds maar weer voor lief neemt. Overigens wil vriend wel graag de folders, dus zelfs als het mooi werd, dan 'mocht' het denk ik nog niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wij vinden hier dat er inderdaad een hoop reut in die folders staat, die je niet eens moet willen. maar idd. er zitten bonnen en coupons in die recht geven op korting. die gebruiken we alleen van produkten die we ook echt nodig hebben, verder laten we alles lekker links liggen en worden de krantjes gebruikt om in te pakken als we iets verkopen via marktplaats of als onderlegger bij schilderwerk en zo. wij hoeven gelukkig niet alles te hebben;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, ik heb al jaren zo'n sticker. En ik durf het bijna niet hardop te zeggen, maar ik heb niet eens een vriezer. Zelfs hebben we sinds vorig najaar weer een tafelmodel koelkast met een heel klein vriesvakje. Daar gaan 3 broden in. Er is op 5 min loopafstand een super die 7 dagen per week open is, dus in geval van nood kunnen we daar altijd terecht. Geeft zoveel lucht om niet meer bezig te hoeven zijn met hamsteren en voorraad inslaan. Groet, Hsm

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In onze supermarkt krijg je op veel artikelen korting vanaf 3 stuks. Voor houdbare spullen zoals droge pasta of wasmiddel maak ik daar altijd gebruik van. Ik schrijf de verkregen korting netjes op en in maart leverde mij dat 27,51 euro voordeel op. Best wel veel en zo koop ik altijd nieuw als het bijna op is. Elke maand komen er weer andere spullen aan bod en blijft het uitgavenpatroon ongeveer gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. eigenlijk is dit dus precies waarom ik mij zo bevrijd voel zonder al die reclame.
      Ik wil geen 3 pakken pasta in mijn kast, geen 3 wasverzachters of witmakers, geen 6-pack van wat dan ook. Ik wil niet meer dan ik op maak en dat geeft rust.

      Verwijderen
  9. Onze uitgaven zijn aanzienlijk gedaald door vooral online voordeeltjes te scoren en idd een sticker te nemen. Hij mag blijven!
    Oudpapier hebben we zo ook nog ruim voldoende, we hebben de krant en een leesmap.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Van Greenchoice kreeg ik een erg leuke sticker van Loesje. "IK HOEF GEEN RECLAME< IK HEB ALLES AL". die ik aanbied bij deze. Ga meteen een foto op mijn blog plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sinds onze verhuizing naar het platteland krijgen we geen folders meer, maar ik mis ze stiekem wel een beetje. Ik vond het zo gezellig om ze door te kijken. Maar je hebt wel gelijk, dat die folders het verlangen naar spullen opwekken. Wat dat betreft is het maar goed dat we ze niet meer krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb sinds kort ook zo'n sticker. Scheelt een boel. Wel heb ik een app op mijn smartphone gezet van reclame folders.. maar daarin kijk ik alleen de specifieke winkels na waar ik boodschappen doe. Ik ben nl wél van de voorraad. Als er een echt goede aanbieding is van bijv. tandpasta dan koop ik daar zo'n beetje een jaar voorraad van. Gevolg: Ik grijp nooit mis, EN ik heb altijd hele goedkope tandpasta. Zelfde voor wc papier, wasmiddel, shampoo e.d.
    Deze methode bespaart mij geld. Want ik kan me niet zo goed beheersen als ik in de winkel ben, en neem altijd extra niet nodigs mee.. dus meer voorraad betekent minder vaak in de winkel.. betekent minder geldverspilling aan onzin.
    Maar die stapel papier waar vooral de pubers en manlief erg hebberig van werden, die zien we niet meer. Wel zo rustig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou willen dat ik zover was als jij bent. Neem me elke week voor om niet meer te halen dan absoluut nodig, maar pak regelmatig nog aanbiedingen in veelvoud mee. OM thuis te komen en weer te balen van de volle kasten.
    Ga er maar een aandachtspuntje voor deze week van maken.
    GEEN boodschappen doen. Ik moet deze week zonder kunnen....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. scheelt ook zoveel oud papier...maar wij hebben ook al lang een sticker.........

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten

Totaal aantal pageviews