woensdag 28 november 2012

aflossen wordt niet gewaardeerd.

Zo aan het eind van het kalenderjaar ploppen er links en rechts meer en meer blogs op over aflossen. altijd fijn.
Niks zo motiverend als de aflossingsdrift van een ander.
De targets lijken op elkaar. Het zijn even de bedragen die verschillen.
Maar vooral de wijze waarop we blijvend vasthouden aan onze zuinige levensstijl om dat bedrag aan het eind en voor sommigen aan het begin van een jaar bij elkaar hebben.
Ook hier is de target sinds vorige week gehaald.
In januari drukken we ome bank weer een staaltje aflossing door de strot waar hij misselijk van wordt.
Want denk niet dat we hartelijk worden ontvangen.
Denk niet dat we een schouderklopje krijgen.
Neeee, omdat we jaarlijks het bedrag dat we mógen aflossen, ook dáádwerkelijk aflossen is dat even 'een dingetje'.
En misschien klinkt het erg stupide, maar van dingen die ik maar eenmaal per jaar doe, vergeet ik nog wel eens hoe dat ook al weer ging.
Dat aparte rekeningnummer en die code van de bank erbij enzovoort enzovoort.
Vorig jaar en het jaar ervoor hadden we zelfs een deel contant en de mevrouw van de bank werd werkelijk een beetje boos.
We hoefden ook maar 3 kwartier te wachten terwijl we van te voren keurig een telefonische afspraak hadden gemaakt en hadden verklapt wat we kwamen doen.
O lieve mensen ik kan niet wachten tot ik van dat onopgevoede arrogante zooitje af ben. In geen winkel word ik zo onbeschoft behandeld en ik heb dan ook al langere tijd het gevoel dat het woord 'klant' bij banken eigenlijk een code is voor: klungels die onze kostbare tijd verspillen.
Misprijzen en zuchten om ons domme aflossers, die het durven om hun misgelopen rente voor minstens weer een aantal jaren glashard te komen afbetalen. Met ECHT geld!! Hoe verzinnen we het..?
Mijn man heeft haar nog aangesproken op haar gedrag. Nou dat zegt wat, want zo'n type is hij nou juist helemaal niet.
Maar het mocht niet baten, ze stond sterk in haar mantelpakje tussen haar beton/glas constructie haar financiele mannetje te staan en wij deden hele bankonvriendelijke dingen... tjah zo zijn wij...
Maar goed, in januari zijn ze weer voor mij die bankmensen. Kom maar zou ik zeggen.
Ik ga jullie plagen met mijn aflossing. Ik ga gebruik maken van jullie tijd en van jullie aflossingsnummer en gekke code.
En erger nog, als ik het niet meer weet, omdat ik het meegekregen heb op een kriegelig volgeklad papiertje....dan ga ik jullie BELLEN voor een afspraak in levende lijve.
Ik ben het, zo'n enge aflosser...is daar iemand?
 

19 opmerkingen:

  1. Volgens mij waarderen de banken het tegenwoordig wel wat meer als je aflost. Aangezien er hogere eisen worden gesteld aan de hoeveelheid geld die de bank zelf heeft. (Zoiets begreep ik tenminste)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een lener is een melkkoetje voor de lange termijn.
      Als we massaal zouden aflossen loopt de bank miljarden aan rente kwijt.

      Verwijderen
    2. Nou Daantje... hier dezelfde ervaringen hoor.
      Ik wil bijstorten in onze spaarhypotheek.

      Ben al 3 maanden verder en nog niet heel veel verder. Wel nu antwoorden van de hypotheekbemiddelaar - maar die heeft nu weer contact gezocht met de hypotheekverstrekker die mij dan weer een offerte zal sturen. Die belofte is van 4 weken geleden....

      Dus... nou-nou-nou wat een enthousiasme inderdaad...

      Verwijderen
  2. Onze hypotheekadviseuse heeft ons juist heel aardig geholpen. Wij wilden extra storten in de bankspaarhypotheek en de looptijd verlagen. Dat laatste is niet gebruikelijk en daar heeft ze echt veel moeite in gestoken. Ook het aflossingsvrije deel zijn we keihard aan het aflossen en daar was ze ook super vriendelijk en behulpzaam.
    Maarre, ik ben hier niet om die banken te verdedigen hoor. Misschien troffen wij gewoon een menselijke hypotheekadviseuse?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wij hebben ook een adviseur voor financiele zaken. Deze is echter niet gekoppeld aan welke bank dan ook. Hij adviseert en steunt ons ook altijd goed en positief in het aflossen.

      Verwijderen
  3. Ik hoop dat jullie het nu beter treffen. En zo niet dan zou ik een officiële klacht indienen.
    Maar bovenal: Superrrrr knap van jullie om zoveel af te kunnen lossen.
    Aankomend jaar hopen we hier het huis af te krijgen en gaan we ook aan de slag!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gedoe zeg! Dat valt bij ons wel mee, we maken het gewoon over en sturen er een mailtje achteraan, dat ze het verwerken. Ze zouden blij moeten zijn met aflossers!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zouden idd blij moeten zijn met aflossers, het aantal gedwongen verkopen van 'onderwater' huizen zou ook nog wel eens flink kunnen oplopen (hoop 'k niet) en dan moet zo'n bank op een gegeven moment opnieuw afwaarderen,
    Suc6

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha... maar ik snap het wel. Leningen is voor de bank inkomsten en des te minder wij lenen, des te minder inkomsten etc...
    Dus nee: banken waarderen het niet. Het is niet meer van deze tijd om dit als bank te prediken, maar geloof me nergens meer winst voor een bank dan op een lening (in welke vorm dan ook). Als mensen niet meer lenen, wat gebeurt er dan: ja, de bank zal helaas moeten sluiten.
    Dus wat is mijn motto: aflossen en sparen! En mocht ik vermogend worden: mijn spaarvermogen verdelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gefeliciteerd met je doel! Lekker joh. Wel erg onbeschoft.
    Moet zeggen dat er hier ook wel het nodige mis ging. Mijn mails zogenaamd niet ontvangen, aflosnota pas 10 dagen na dagtekening op de mat... maar nu kan ik gewoon storten op een rekeningnummer, wel zo makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi stukje, het wordt inderdaad niet echt gewaardeerd dat er steeds meer afgelost wordt.Maar dat men daar zo onvriendelijk is dat is van de zotte. Hopelijk valt het deze keer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij ons ook veel problemen geweest met sommige aflossingen.Tjonge, wat een telefoontjes, mails en vaak onbeschofte medewerkers...!Hopen dat onze eenmalige storting dit keer wel weer goed gaat.De maandelijkse storting gaat wel goed, gelukkig.Maar erg meewerkend was ook onze bank niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha ha, ben benieuwd hoe je zoveel contant geld bij elkaar hebt gehaald. Maaris leuk.
    Ikkan naar klanten soms ook irritant zijn, wanneerik stresserig ben, druk aan alle kanten heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Da's niet zo moeilijk als je visualiseren van een bedrag reeel maakt en het letterlijk van je rekening haalt wat je wilt aflossen die maand.
      Geld in de hand geef ik niet snel uit. Op de rekening blijven het vaak cijfertjes voor mij.
      Niet erg spannend hè. :-)

      Verwijderen
  11. Haha, leuk stukje! Al was het natuurlijk helemaal niet leuk ;-)
    Misschien een idee om volgende keer de aflossing in 5 eurocent muntjes te komen overhandigen?! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi stukje! Het is idd verbluffend hoe banken soms kunnen reageren. En niet alleen op aflossen;)
    Onze oudste gaat nu samen met vriend eerste huisje kopen, onder de taxatiewaarde kunnen kopen, verkoper moest er snel vanaf. Financiering kon veel hoger, maar geleerd van ons, dat willen ze niet. Daar stond de bank raar van te kijken. Toen ze vertelden dat ze ook van plan zijn zo snel mogelijk af te lossen, viel die man zowat van z'n stoel:)

    In ieder geval zou ik wel de gezichten van de bankmedewerkers willen zien als jullie dat contant geld brengen, lol!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nou ja zeg, je betaalt toch zeker niet met geld? ;-) Onvoorstelbar onbeschoft dit soort gedrag en zijn de banken nou net niet de hoofdveroorzakers van die hele crisisellende? Gelukkig worden wij steeds mondiger, dergelijk gedrag hoeven we niet te tolereren. Hou je ons op de hoogte?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een verhaal! Bij ons gaat het super simpel. We mogen vanaf 250 per maand aflossen. Ik maak het over onder vermelding van het leningdeel en stuur er een mail achter aan. Dan krijg ik meestal na 2 of 3 dagen een bevestiging en uitleg over de verrekening en ca een week later nog eens per brief info over het nieuwe bedrag van de uitstaande schuld. En klaar, dat is het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. jij bent gewend aan deze werkwijze...maar eigenlijk vind ik het nog steeds behoorlijk omslachtig in deze moderne tijden.
      Overmaken, mail erachter aan en dan teruggemaild, brief van hunnie over de post... ect ect.
      Ze maken het je gewoon niet makkelijk. Je besteld nog makkelijker een koelkast via de wehkamp als je het mij vraagt...

      Verwijderen

Populaire berichten

Totaal aantal pageviews