woensdag 6 oktober 2021

Het energie drama....en hoe los je dit op!

 Lieve mensen wat een horror scenario wordt er over ons uitgerold. Energie. Van best een beetje suf topic in een paar jaar tijd een onderwerp met enorme inpact.

Ik vermoed dat de bezuinigingsblogs weer een grote toestroom aan lezers zal kunnen verwelkomen. Het gaat er deze winter om spannen. Allereerst natuurlijk het totaal onvoorspelbare; wát voor winter gaan we krijgen? En dan helaas het nu heel erg voorspelbare: het energie debacle.

Wat is dat nou toch? Nou dat weten we inmiddels wel zo'n beetje. Van schaarste aan gas, tot duurdere winning van energie, verkoopmodellen van leveraars en over de top belastingen.

Allemaal goed en wel, de hamvraag wat kan je zelf doen om de winter zo zuinig mogelijk door te komen zonder in de schulden te raken door een schrikbarende energie rekening.

Het zal er eigenlijk op neer komen dat je verder moet kijken dan de uitgavepost 'energie'.

Want door het verhogen van de belasting op heffing, transport en milieu, gaat je rekening hoe dan ook omhoog. Zelfs als je ieder jaar de deur achter je dicht trekt en een half jaar naar je tante in Spanje vertrekt, zal je rekening nog steeds hoger uitpakken als vorig jaar. Zo zijn de kaarten geschut.

Goed, we hebben de afgelopen weken een regelrecht doemscenario uitgerold gekregen.. Maar geen paniek. 


.Dat lost niks op. Tijd om zaken in groter perspectief te gaan bekijken.

Laat de energie rekening en je verbruik niet je blinde vlek worden. Natuurlijk ga je vanaf nu heel zuinig om met je energie. Maar wees eerlijk, er komt een moment dat je echt al het haalbare wel hebt gedaan en zeker alles wat zich daadwerkeliijk loont. Niet ontmoedigt raken als je berekening van nog een spaarlamp je  €2,56 op jaarbasis oplevert, terwijl het ding je in aanschaf €9.95 kost.

Hou je verstand erbij. Laat je niet gek maken. Ga bezuinigen op álles waar er bezuinigd kan worden. Het komt er simpelweg op neer, dat je het je moet kunnen veroorloven om energie te gebruiken. Het is een luxe artikel aan het worden en alszodanig zal je het financieel moeten wegzetten. Stop met treuren om de oneerlijkheid en zorg voor een financiele buffer om dit te kunnen incasseren.

Ga ook zo denken. Ik pas al heel lang de truc toe dat ik weet hoe lang ik moet werken voor ik het artikel dat ik wil kopen bij elkaar verdiend heb. Is het dat waard? Goede rem gebleken. Dit hevel ik over en zie in gedachten het bedrag van de energierekening afgaan. Ik wil me straks die energie verhoging kunnen veroorloven. Dat is het gereedschap dat je reeel in handen hebt. Ik kan hier van alles schrijven over de enorme oneerlijkheid. En geloof me, ik heb al een hele alinea weggehaald. Ik wil me daar niet op focussen, want het maakt verdrietig en tast de weerbaarheid aan. En weerbaar zal je moeten zijn. Wees enorm gemotiveerd om het geld in de zak te houden en warmte en licht als een kostbare eerste levensbehoefte te koesteren.

Tip:

Kijk bij mijn bezuinigingstips. Ze zijn als jaren geleden opgeschreven, maar ze zijn nog super actueel en je hebt er direct wat aan.

Lieve groet,

Tessa

2 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat je energiecontract nog even gunstig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, fijn dat je weer even wat van je laat horen. Vroeg me al heel lang af hoe t is in je nieuwe casa.

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten

Totaal aantal pageviews