zondag 17 oktober 2021

Zuinig zijn op je tuin en bezuinigen met je tuin!

Dit jaar heb ik voor het eerst helemaal een eigen tuin ingericht. Met de nodige hulp hoor, want zie de foto's. Het was dramátisch! Uiteindelijk heb ik voor de vele kub's geel zand een plaatselijk tuinbedrijf ingehuurd om het af te voeren en er zwarte aarde voor terug te laten storten. Sommige dingen in het leven zijn te groot...dit was er eentje van.
Mijn eerdere idee om het gele zand her te gebruiken om onder een nieuw terras te leggen was leuk bedacht, maar geen doen. Mijn vakantiegeld heb ik erin gestoken. En dus heb ik mijn vakantie dan ook in mijn tuin doorgebracht dit jaar. Net als bijna alle Nederlanders, maar ik had een andere motivatie moge duidelijk zijn. Ik kijk met heel veel plezier naar het BBC programma Gardeners World op de vrijdagavond. Ik kijk het eigenlijk meestal op de zondagochtend trouwens. Ik neem het op. Daar heb je weer zo'n weergaloos dingetje dat niks kost en zo fijn is. Als ik zondagmorgen wakker word dan verheug ik me er al op om straks met een kop koffie en een breiwerkje naar Gardeners World te kijken. Dit programma bestaat al meer dan 25 jaar en is zo mooi, maar ook zo praktisch en duidelijk voor het onderhouden van je tuin. Een grote inspiratiebron. Goed, waar wil ik naartoe met dit hele verhaal? Nou eigenlijk naar mijn eerste ervaring te eten uit eigen tuin. Ik weet dat voor veel lezers een mega open (tuin) deur is, maar voor mij niet.
Zie de foto's en aanschouw de lap grond. Afgezien van een siertuin die mij van bloemen voorziet, zijn er her en der ook plaatsen ingericht voor groente, fruit en kruiden. Net wat betreffende teelt graag heeft aan zon. Ik ben helemaal om. Tomaatjes, aardbeien, appels, 1 stoofpeertje, peterselie, selderij, jalapeno-pepertjes, prei (per ongeluk, ik dacht een potje bieslook mee te nemen bij de kweker, maar dat bleken kleine prei plantjes te zijn. Ik heb ze maar gepoot, ook al ben ik niet de grootste prei fan. Maar dankbaar die dingen! Ik neem nu af en toe een prei mee als ik naar iemand toe ga..'t is weer eens wat anders) paprika, kievitsbonen. Die kivietsbonen zijn trouwens geweldig. Ze bloeien heel mooi! Ze werden de gehele zomer af en aan bezocht door bijen. Geweldig decoratief ook.En nu de loeigrote peulen bruin beginnen te verkleuren komen er verschrikkelijk mooie bonen uit. Magisch zijn ze. Dan staat er nog een rij aan kruiden, dat zullen er inmiddels zo'n 12 zijn. Van bieslook, basilicum, tot laurier en rozemarijn. Romantisch hè. Ik heb dit jaar echt regelmatig 's avonds met een glaasje wijn zitten genieten van die pracht. Het is een zeer verslavend iets.
Gisteren was ik tanken hier over de Duitse grens (scheelt toch 25 cent de liter) en daar heb ik bij de plaatselijk Aldi de eerste zakjes met zaden alweer gekocht. Ze lagen in de opruimingsbak voor 0.10 cent en ik ben erin gedoken alsof het diamanten waren. Ja, ik weet wel dat er ook veel groenten goedkoop in de supermarkt liggen, dat een echte profi moestuin keiveel werk is. Maar dit werkte heel erg goed. Gewoon je spullen verbouwen tussen je tuinplanten door. Een echte besparing heb ik wel kunnen doen op de bloemen. Dahlia's, Rudbeckia's, een stengel loof van de Venkel. Héél mooi! Niks meer aan doen. Voor volgend jaar wil ik me er wat meer op toe leggen om ook wat winterse dingen aan te planten. Ideeen zijn welkom voor dit groentje.

1 opmerking:

Populaire berichten

Totaal aantal pageviews