zondag 27 februari 2011

Geld stinkt niet...zeggen ze..

Gistermiddag lagen ze dan in mijn brievenbusje.
De gemeentelijke heffingen. Want zomaar ergens neerstrijken, is er in ons overgestructureerde landje niet bij. In het geval van de gemeentelijke heffingen is dat ook best te begrijpen.
Maar naar alles wat mij geld kost kijk ik wel twee keer.
Iedere gek zijn gebrek. Soms vind ik iets larie, soms wind ik mij op en soms begrijp ik ook heel goed dat dit in al zijn redelijkheid niet anders kan.                             
Dat laatste vind ik ook over de gemeentelijke heffingen.
In de middelgrote gemeente, in het natuurrijke Gelderland waar ik vertoef krijg ik er ook wel wat voor terug. Het is hier mooi. Het is hier groen, we zijn het meest antroposofische stadje van heel het land. En ook al hang ik deze ideologie persoonlijk niet aan, ze brengt wel een zekere liefde voor al wat groen is en puur is met zich mee. En dat vind ik heel mooi.
Maar oké. De gemeentelijke heffingen dus.                              
De WOZ-waarde van mijn huis is omlaag gegaan zie ik. Er is hier geen spat veranderd. Maar vorige jaar was het €7000,= meer dan dit jaar. Het zal wel...ik hoef iets minder aan belasting te betalen over mijn paleisje. Ik vind het fijn. Misschien dat er volgend jaar wel een ambtenaar door mijn straatje komt lopen die in katzwijn valt voor de landelijkheid even verderop mijn deur en hup dan kan het zomaar ineens weer anders uitvallen. Je hoort soms wilde verhalen.
Dan de afvalstoffenheffing. Daar heb ik het al eerder over gehad in mijn bloggie 'afval scheiden en je portemonnee ontzien' .
Ik word nog eens fijntjes met mijn neus op de afvalfeiten gedrukt...yak!
Ik zie in de specificatie hoe vaak ik mijn groene en grijze container heb aangeboden. (wat hebben we tegenwoordig tot beleefde uitdrukkingen ontwikkeld voor de meest banale bezigheden...je kliko naar de weg duwen en 'm laten leegkieperen in een vuilniswagen..we bíéden hem aan...).
Mijn groentje gaat niet zo vaak. Is een pleinvrees-tiepje en laat zich ook niet met van alles en nog wat vullen. Veel groen kan ik verwerken in mijn tuin en bewust leven brengt ook met zich mee dat er geen enorme overschotten aan teveel gekookt eten in mijn huishouden zijn.

Mijn grijze jongen is van een ander slag, dat kan een echte veelvraat zijn, vooral als ik niet goed op zijn dieet let. Dus dat doe ik met behoorlijk veel enthousiasme tegenwoordig. Want een zuinige levensstijl is zo verslavend als de pest.
Ik dacht dat het vorig jaar €4,50 per keer kostte om mijn grijze container te laten knuffelen door de mechanische armen van de vuilniswagen.
Pas enkele weken geleden raakte ik hierop attent toen ik mijn papieren voor de belastingaangifte bij elkaar zocht. Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik toen pas beter ging nadenken over wat ik nu eigenlijk in de grijze container knikkerde. Ook veel papier, plastic en lege pakken van melk en sap. Hij zat dan ook iedere 14 dagen ramvol. Pure gemakszucht.
In mijn motivatie om echt bewuster,  besparender en eenvoudiger te gaan leven merkte ik dat mijn container zomaar ineens nog maar voor de helft was gevuld met troep en kon hij, zeker met dit koele weer, prima een keer overslaan.
Ik zie echter op het nieuwe overzicht dat ik er ook nog een falikant naast zat met mijn €4.50..het heeft mij  €6,00 per keer gekost en dat het dit jaar nog met €0,10 omhoog gaat.
Rekensommetje:
€6,00 per keer dat ik 'm aan de weg zette... 24x€6.00=   €144.00
Voor de groene betaalde ik €3,50...              2x€3.50=    €   7.00
Daarbij je vastrecht, in mijn gemeente                             €165.10
                                                                                   ---------------
                                                          totaal:                     €316.10  voor 2010

Dat is ik veel geld. Ik ga hier niet de discussie aan of ik waar krijg voor mijn geld, en de daaraan hangende verwerking van al ons afval, want ik begrijp dat je er niet bent met de zooi de stad uit te rijden en het op één grote berg te kieperen. We moeten er iets mee en dat 'iets 'moet ons milieu zo min mogelijk naar de Filistijnen helpen.
Maar ik ga nu ook even af op mijn casaknip en wat ik daarin kan besparen. De gemeente biedt namelijk naast de betaalde liefde voor afval ook gratis mogelijkheden.
Het zwarte kratje (glas, metaal, tetrapakken), de plastic inzameling en het oud papier. Helemaal heerlijk gratis opgehaald en goed voor het milieu! Het wordt hergebruikt.
Ik blijf dus gemotiveerd om secuur te scheiden. Het bespaard je echt de nodige euro's en het geeft ook écht een goed gevoel dat je meewerkt aan de bescherming van moeder aarde op je eigen niveau en naar eigen kunnen. Hoe noemen ze dat tegenwoordig ook alweer?
O ja, de win-win situatie..(Brrr wat een uitdrukking)

5 opmerkingen:

  1. Wij scheiden alles heel secuur en bieden onze grijze bak slechts eens in de twee weken aan. Hij wordt voor en na gewogen en je betaalt alleen de kilogrammen die je daadwerkelijk hebt aangeleverd. Papier, PMD en KGA zijn gratis en in de groenbak komt bijna nooit iets terecht. Wij hebben een grote composthoop in de tuin.
    Leuk logje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje wat een hoop geld; wij betalen 222 euri en daar heb ik al eens over geklaagd in mijn blog. Wel betalen we 7 euro per kuub om te storten (kom je wel achter hoeveel dat is als je een huis vebrouwd)
    Om de week de groene en zwarte. De zwarte zit lang niet meer altijd vol omdat ik sinds kort plastic mag scheiden. Verder wordt oud papier gratis opgehaald door verenigingen eens per maand. Die spekken zo de kas en houden contributie laag (gaan we in de toekomst nog voordeel van hebben; manlief haalt ook eens per jaar mee op voor de carnavalsvereniging en zoonlief wil bij de drumband, die draait er bijna compleet op ;)
    Maar ik erger me ook rot. Ons huis is volgens de gemeente gelukkig weinig waard.
    Verder betalen we 213 euro voor het riool waar we nog veel aan moeten doen. We lopen onder soms...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij betalen 314 euro. Sinds kort scheiden wij het plastic.
    Papier brengen wij zelf weg en wij kunnen onbeperkt naar de stort rijden, of het word opgehaald. Als je eerst even belt natuurlijk.

    Heel fijn als je je huis aan het verbouwen bent.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij ons puilt de groene kliko altijd best uit, moet ik bekennen. Een keer in de veertien dagen wordt hij 'aangeboden'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor je reactie op mijn blog. Je hebt van mij een Award gekregen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten

Totaal aantal pageviews