zondag 24 juli 2011

Ga er maar even voor zitten...sorry het kon niet korter.

Afgelopen vrijdag is onze verzekeringsagent geweest.
We hadden hem uitgenodigd nadat er voor de tweede maal een brief op onze deurmat was gevallen van ASR,
Bij ASR hebben wij 2 polissen lopen. Eentje is een spaarloon-polis en eentje een lijfrentepolis.
In die brieven was de toon zo somber dat ze ons rechtstreeks adviseerden om 'naar een ander produkt om te zien'.
Het zijn brieven die je 10 jaar geleden (wat zeg ik, 5 jaar geleden!) niet voor mogelijk had gehouden.
Wij hadden inmiddels wel zo onze conclusie getrokken. Natuurlijk kijkend naar onze jarenlange inleg en wat het nu nog waard was in klinklare euro's.
Ook de sombere vooruitzichten voor een opleving in het financiële landschap speelden een cruciale rol.
Dit gaat nóóit meer opleveren, wat het zóú hebben opgeleverd als het allemaal in beetje meer in de lijn der verwachtingen was verlopen.
Tijd om spijkers met koppen te slaan. We wilden graag dat onze verzekeringsagent en ook financieel adviseur met ons mee zou rekenen, zodat we als leken zeker wisten dat we geen beren op de weg zagen.
Hij was er ook snel uit.
Kappen met die handel. Zo znel mogelijk eruit trekken wat het nú nog waard is en los er nog eens een lekker extra portie mee af op je hypotheek.
Mijn man is 56 dus zijn pensioen gerechtigde leeftijd is over een dikke 10 jaar.
In dat tijdsbestek trekt de rente (en de geleden schade van de afgelopen jaren) niet meer zo rigoreus aan dat je toch nog die beloofde bedragen hier uit gaat slepen.
Je woonlast zo vlot mogelijk zo laag mogelijk krijgen is voor ons echt het allerbeste.
Door het strenge en consequente financiële beleid van de afgelopen jaren is er al een hele flinke bres geslagen in die hypotheek.
Ons doel is nu om voor die 10 jaar om zijn op een woonlast te zitten van amper €200 en dat is zoals het nu gaat zeer haalbaar.
Zelfs als ons bij elkaar gepokkelde pensioen dan helemaal door het europese riool is afgedregt, kunnen we nog rondkomen van wat dan nog mag doorgaan van iets als een AOW.
Verder ben ik 9 jaar jonger en ik ben nog lang niet van plan om thuis te gaan zitten duimen draaien.
We werken allebei 3 dagen per week met veel plezier en voelen dit als onze pré-pensioen periode.
Een halve baan en een half 'pensioen'. We voelen ons er zeer bevoorrecht mee en maakt het bewust consuminderen en financieel slim leven helemaal de moeite waard.
Zelfs als we voor die tijd vanwege onze leeftijd/economische malaise/ reorganisatie uit onze banen worden afgeserveerd, kunnen we dan nog fatsoenlijk leven van een uitkering als het moet. En die kans is natuurlijk erg groot. Wie kan er straks in vredesnaam echt helemaal full-time tot zijn 67e door-arbeiden? Dat is een kleine, selecte groep. De 'rest' (lees mijns inziens minstens 75%)  moet weer ondergestopt worden in nieuw te bedenken uitkerings-achtige constructies met onwaarschijnlijke namen als deeltijd WIA of andere tijdelijke potjes als Vlak voor de Finish Gestrand-toelagekorting.
What ever, ze zullen iets moeten met die overgrote groep noeste werkers die het lichamelijk gewoon niet gaan redden om tot het gaatje van 67 de rug te buigen op de werkvloeren.
Want dat is de realiteit van nu. Dat is waar je je tegen moet wapenen en waar je je als uiterste op voor moet bereiden.
Het klinkt misschien heel pessimistisch zoals ik het nu opschrijf, maar gek genoeg geeft het juist een boost.
Een doel waar we ons in vastbijten en dat ons ontzettend motiveert.
We gaan ervoor. Financieel onafhankelijk. Niet door rentenieren, maar door overleven met wat je niet hebt...namelijk schulden. Want ook een hypotheek is gewoon een schuld.
De spaarloonrekening moet nog doorgaan, want als je die nu voortijdig stopt moet je 50% belasting betalen over het bedrag en krijg je een boete aangerekend. Waarschijnlijk is het spaarloon binnen 3 jaar door de overheid afgeschaft en dan kan je het gewoon belasting en boetevrij opnemen en ermee doen wat je maar verstandig acht.
Met de lijfrentepolis ligt het anders. Die mogen we nu zonder boete opdoeken, maar wel met toestemming van de bank, want de opbrengst was verpand aan de bank omdat we daar na ons 60e onze hypotheek mee wilden halveren.
Dat zal hoogstwaarschijnlijk geen punt zijn. Door de vele aflossingen, heeft het huis nu een overwaarde en is het voor de bank dus een zekerheid dat ze bij een CasaDiMama- faillisement altijd hun lening uit een verkoop terug kunnen krijgen.
Hoe zit bij jullie?
Hebben julllie ook zulke polissen ooit afgesloten? Krijgen jullie ook zulke waarschuwende sombere brieven? Wij krijgen dit jaar zelfs een kleine €190  compensatiegeld terug...omdat het verschil tussen de inleg en de waarde zo laag is. Dat is een beschermende regeling die door de overheid is opgelegd aan de maatschappijen. Een soort van foei!
Wie van jullie hebben ook dit soort stappen ondernomen? Of steek je juist je kop in het zand, omdat het allemaal zo ingewikkeld is? Of ben je het hiermee helemaal niet eens?
Nou het is een lijvig blogje geworden. Ik hoop dat je de moed hebt om het door te worstelen op deze regenachtige zondagmiddag. En reacties hierover zijn zéér zéér welkom!

9 opmerkingen:

  1. Wij hebben in 1986 een lijfrentepolis en een kapitaalverzekering afgesloten. Ze keren in 2016 uit. Onze hypotheek is aflossingsvrij en er zijn geen polissen aan verpand. Die verpanding hebben we er in 2001 al vanaf gehaald i.v.m. het nieuwe belastingstelsel en de boxen 1, 2 en 3.
    Mijn man is zelfstandig ondernemer en krijgt dus geen pensioen. Daar zijn die verzekeringen voor bedoeld.
    Als het niet langer haalbaar is, verkopen we het huis. Andere opties zijn er niet.

    Jullie zijn goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kom nog maar net kijken op de woningmarkt in mijn starters-huurhuisje, maar mijn ex had ook zulke verzekeringen bij ASR. En ik moet eerlijk zeggen dat ik er toen al niet zo veel vertrouwen in had dat het nog goed kwam daarmee... maar hij was niet zo van het aflossen en goed naar verzekeringen kijken. Gelukkig is dat nu mijn pakkie-an niet meer ;-) Maar ik zou het ook zo doen; zo veel mogelijk zo snel mogelijk aflossen, en geen verzekeringen betalen die niet nodig zijn.

    Volgens mij moet je aan die lijfrentepolis nu ook nog premie betalen toch? Dat geld kan je dus ook apart zetten voor een 'spaarpotje' voor over die 10 jaar, of extra aflossen op je hypotheek. Haal je vast meer uit dan uit die polis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb niet zo'n polis, maar ik ga er ook geen een afsluiten. Ik ben nu in de twintig, maar ga er vanuit dat er tegen de tijd dat ik met pensioen mag, geen pensioen meer is. Vandaar mijn plan om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn: hypotheek afbetalen, vaste lasten omlaag en passieve bronnen van inkomsten opzetten. Ik heb dingen sowieso liever zelf in de hand, maar het lijkt me in deze tijd ook gewoon niet verstandig om alleen maar op de overheid te vertrouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Door ongeval en ziekte daalde ons inkomen.Na jarenlang procederen volgde een financiele vergoeding. Die hebben we gebruikt om het huis af te lossen. Voeg daarbij lage stookkosten en de basis is gelegd om van veel minder te kunnen rondkomen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja hoor, helemaal gelezen van begin tot einde :)
    Zelf heb ik nog niets geregeld. Ik ben nu 38 en heb in de afgelopen 20 jaar al zoveel wijzigingen voorbij zien komen dat ik nergens in geloof als het gaat om zekerheden voor de toekomst.
    Ik wil me daar eigenlijk pas na mijn 40/45 mee bezig houden.
    Naief roept iedereen die een polis wil verkopen. Maar ik geloof echt niets van al die mooie praatjes en zekerheden. Want elke zekerheid blijkt steeds opnieuw een onzekerheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik woon niet in Nederland en ben dus niet helemaal mee met de gang van zaken, maar zoals jij het uitlegt lijkt het mij dat je een verstandige beslissing hebt genomen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal chagie word ik ervan! Ik heb ook een spaarloonregeling, alleen ondertussen zonder spaarloon, betaal het dus gewoon helemaal zelf. Je kunt er niet uit door die enorme belasting en eigenlijk kan ik geen 60 euro per maand missen. Woensdag weer een afspraak met mijn "adviseur". Heb er geen vertrouwen in!!! Hoe weet jij waar je advies kunt halen dat te vertrouwen is??
    groetjes, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  8. o, ja. mocht ik het nu willen afkopen dan hou ik van de 6000 euro (waar is de rest???) een kleine 300 euro over!!! Hoe belachelijk!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wij zijn er nooit aan begonnen. Of het gelukkig is, weet ik niet, maar ik vermoed wel dat ik blij ben.

    In die tijd sloot men ook een studieverzekering voor de kinderen af. Zijn wij ook nooit aan begonnen.
    Het resultaat is, dat we het geld toen goed konden gebruiken in het gezin en dat nu 3 van de 5 kinderen studeren. Ze zijn beslist niet armer of rijker dan hun medestudenten maar ik zie dat ze erg goed met geld om kunnen gaan en dat geeft mij vertrouwen!

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten

Totaal aantal pageviews