zondag 2 december 2018

Beter iets dan niets!

foto van internet
Beter iets dan niets.
Ja, dat is wel een klassieker. Niks nieuws onder de zon toch?
Maar het is al een paar maanden actueler dan ooit voor mij.
Komt door een boekwerkje van Christine Carter dat de titel 'Niets meer aan doen' heeft gekregen.
In dit boekje probeert Christine je er onder andere van te overtuigen dat je zo gelukkig bent als je tevreden bent en dat je inderdaad het concept van 'beter iets dan niets' beter volhoudt dan de rigide leefregels die wij onszelf bij tijd en wijle graag opleggen. Christine laat je inzien dat het lange termijneffect aan jouw kant staat. Dáár zit m de winst.
Ze heeft absoluut een punt.
Kijk naar mij met mijn hang naar gezond leven. Ik mag graag wat ondersteuning van vitamines en mineralen pakken in de vorm van een vitaminetabletje en een capsuletje.
De één voor wat extra vitamine C en de andere zodat ik wat kan doen aan eventuele botontkalking in de toekomst.
 Maar het is nooit genoeg... heb ik  een rijtje van 3 potjes staan, dan lees ik wel weer iets over mijn hormoonhuishouding die nodig ondersteuning behoeft.
Dan natuurlijk de visolie capsules, die zou iederéén moeten slikken en omdat je wat ouder vitamine D en B12.  Ik wordt er op een gegeven moment moedeloos van. Het is eigenlijk nooit genoeg. En het wegslikken van een handjevol van die pillen is ook geen pretje.
Ik ken mezelf, ik stop er dan mee. Helemaal. Met wat schuldgevoel spijbel ik eerst een paar keer van de dagelijkse hap pillen en dat lauwe glas water. En al heel snel begin ik er helemaal niet meer aan.
Maar het is niet alles of niets. Ik heb gemerkt als ik denk "Beter iets dan niets" dat ik dus wél die ene multivitamine neem en klaar! Ook daar heb ik zelfs af en toe geen zin in.
Maar dan denk letterlijk bovenstaande zinnetje en dat is voldoende.
En ja, op jaar basis heb ik mijn vitaminehuishouding ook prima voor elkaar. Ook al red ik het niet om elke dag de voorgeschreven porties groente en fruit te verorberen. We worden soms ook een beetje bang gemaakt voor allerlei op handezijnde kwalen,, zeker als vrouw. En daar worden dan weer miljarden aan verdiend! Een onderwerp voor een post op zich...
Ik pas het nu steeds vaker toe op allerhande zaken in mijn leven.
Of het nu gaat om bewegen, koken, opruimen, noem het maar.
Geen zin... ach beter iets dan niets. En op jaarbasis zet het wel degelijk zoden aan de dijk.
Et voila, er gebeurd veel meer dan je zou verwachten, alleen je voelt het niet.
Het is gewichtsloos.
Héérlijk.
Maar nu even terug naar het gedachtengoed van de besparing. Zuinig en bewust leven. Dat sluit namelijk erg goed aan. Beter iets dan niets geeft je tevredenheidshormoon een enorme boost.
Met al die kleine dingetjes die je doet of laat en zomaar best aardig volhoudt, creeer je ook net zo makkelijk een heel arsenaal aan kleine bezuinigingen. En dat is goed  nieuws voor je portemonnee.
Hier geldt ook het principe van de kracht van 'op jaarbasis'.
Al die kleine dingetjes veranderen je leven meer dan je zou verwachten... en dat is leuk!

 

2 opmerkingen:

  1. Ik vind zelf al de kleine dingen die samen en grote maken momenteel leuker. Maar je moet wel inzichtelijk hebben dat je vooruit komt. Ihkv de besparingen maak ik nu per 100 euro over naar de hypotheek. Als ik dat met allerlei kleine besparingen bij elkaar heb verdiend doet t me meer dan wanneer ik een financiële meevaller ineens van 100 euro heb

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beetje late reactie maar alsnog; beter iets dan niets. Dank voor jouw blog, ik ga t in 2020 in praktijk brengen. Ook 1 reactie IS een reactie! Thanks

    BeantwoordenVerwijderen

Populaire berichten

Totaal aantal pageviews